World RX of France 2017 - Rallycrossowe emocje we Francji

czw, 31 sierpnia 2017 godz. 14:23:38 komentarzy rallycross

fot. World RX

FIA World Rallycross Championship zawita w ten weekend do francuskiego Loheac. To już dziewiąta runda mistrzostw.

World RX of France zapowiadaja się niezwykle emocjonująco. Przyjęto 60 zgłoszeń w klasie Supercars (25 w World RX i 35 w Euro RX). Zapowiedziało się również 35 zawodników w przedostatniej rundzie dla kategorii Super 1600. 15 aut zobaczymy w rywalizacji serii RX2.

Z pewnością na wsparcie kibiców nie będzie narzekał Sebastien Loeb reprezentujący zespół Team-Peugeot Hansen. Aktualnie zajmuje czwarte miejsce w klasyfikacji mistrzostw. Jego rodak JB Dubourg  dwa lata temu stanął na podium w Loheac i teraz z pewnością będzie głodny powtórzenia tego sukcesu.

To będzie również domowa runda Guerlaina Chicherita, dla którego obecny sezon stanowi etap przygotowań do przyszłorocznych mistrzostw. Herve “Knapick” Lemonnier zaliczy swój czwarty start w tym roku za kierownicą Citroena DS3. Peugeotem 208 pojedzie Gaetan Serazin - rallycrossowy mistrz Francji z 2012 i 2015 roku. W Euro RX Henninga Solberga zastąpi Francuz Patrick Guillerme, który w trwającym sezonie zapisał na swoje konto dwie rundy mistrzostw Francji.

Z pewnością na zespole Peugeota będzie spoczywała spora presja.

- Jesteśmy szczęśliwi, że znowu jedziemy do Lohéac. To nasza narodowa runda, rozgrywana na rodzimym terenie Peugeot. Już wcześniej odnosiliśmy na tym torze duże sukcesy, a teraz mamy nadzieję na następne. Czujemy się pewni swoich możliwości i nastawiamy się na walkę o miejsca na podium. Dalej wszystko zależy od tego, co wydarzy się podczas samych wyścigów - powiedział Kenneth Hansen szef zespołu.

- Zawsze lubimy wracać do Lohéac, bo wiemy, jak wspaniała atmosfera panuje na tym torze. Jest to francuska runda w rallycrossowym kalendarzu i miejsce, w którym wspiera nas wielka rzesza fantastycznych kibiców. Z drugiej strony to wszystko sprawia, że oczekiwania wobec nas są wysokie. Tor nam się podoba. Rozegrane na nim w ubiegłym sezonie wyścigi były bardzo widowiskowe, obfitowały w regularnie powtarzające się okazje do wyprzedzania. Jeżeli wyprzedzanie jest możliwe w trybie normalnej walki torowej, a nie tylko poprzez korzystanie z joker lapów, to odbywa się to zawsze z korzyścią dla sportu i dla samego widowiska. W ubiegłym roku zająłem w Lohéac miejsce na podium. W bieżącym chciałbym wspiąć się jeszcze o te dwa miejsca wyżej - powiedział Sebastien Loeb.

- Mam piękne wspomnienia z Lohéac – w 2015 r. wygrałem tam RX Light. Zwycięstwo odniesione przed francuską publicznością, za kierownicą Peugeot, dało mi na parę chwil poczucie bycia mistrzem świata! Wokół nitki toru i przy podium zgromadziło się istne morze kibiców, których entuzjazm trudno opisać. Dlatego z niecierpliwością czekam na kolejny start w Bretanii. To będzie największy wyścig rallycrossowy w tym sezonie – a oprócz tego, obok Höljes, niewątpliwie najjaśniejszy punkt w tegorocznym kalendarzu dla Team Peugeot Hansen - powiedział Timmy Hansen.

W World RX pierwszy raz pojedzie Nico Muller (kierowca DTM), za kierownicą Audi S1 EKS RX, obok stałych reprezentantów zespołu EKS - Mattiasa Ekstroma, Topiego Heikkinena i Reinisa Nitissa. To pierwszy raz kiedy zespół wystawia cztery Audi.

- Mattias i ja jesteśmy od roku 2016 kolegami z jednej drużyny DTM – mówi Müller. - Dużo rozmawialiśmy o rallycrossie. Od jakiegoś czasu śledziłem kolejne rundy Mistrzostw i podobała mi się panująca tu atmosfera. Udział w imprezie rozgrywanej we Francji, to dla mnie spełnienie marzeń. 560-konne samochody są doprawdy niesamowite. Pozwalają na pasjonujące pojedynki. Łatwo się od nich uzależnić.

- Bardzo się cieszę z tego, że Nico będzie się ścigał z nami. Już od dłuższego czasu chodził za mną pomysł wystawienia na start Mistrzostw czwartego samochodu naszej stajni. To właśnie nastąpi we Francji – najlepszym ze wszystkich dotychczasowych miejsc. To będzie jedna z moich ulubionych rund. 80 tysięcy widzów i niesamowity tor. Zarówno dla kierowców, jak i dla kibiców, Lohéac to rallycrossowy raj - powiedział Mattias Ekstrom.

Alister McRae również zaliczy debiut zastępując w ekipie LOCO World RX Team Guy’a Wilksa.

Na czele mistrzostw świata Johan Kristoffersson z pewnością będzie głodny powiększenia swojej 35-punktowej przewagi, którą ma nad drugim w klasyfikacji, kolegą z zespołu - Petterem Solbergiem.

W Euro RX, przed przedostatnią rundą sezonu, liderem jest Anton Marklund. Do regularnych zawodników dołączą bracia Pailler - Fabien oraz Jonathan, obaj w Peugeotach 208. Peugeotem pojedzie również Rodolphe Audran. W stawce zobaczymy Mitsubishi Mirage, a za jego kierownicą zasiądzie James Grint. Firmin Cadeddu będzie rywalizował Citroenem C4. David Olivier poprowadzi Dacię Logan.

Organizatorzy zawodów spodziewają się 80 tysięcy kibiców.

Piątek, 1 września
- 17.30–19.30 trening
Sobota, 2 września
- 10.00–11.30 trening
- 14.00–14.45 pierwsza runda kwalifikacji (Q1)
- 16.30–17.15 druga runda kwalifikacji (Q2)
Niedziela, 3 września
- 10.00–10.40 trzecia runda kwalifikacji (Q3)
- 11.30–12.15 czwarta runda kwalifikacji (Q4)
- 15.00–15.50 półfinały i finał

fot. World RX