World RX of South Africa 2017 - Komentarze po World RX of South Africa

pon, 13 listopada 2017 godz. 13:54:27 komentarzy rallycross
Tagi: world rx

fot. FIAWorldRallycross.com

W miniony weekend rozegrała się finałowa runda FIA World Rallycross Championship 2017 - World RX of South Africa.

Johan Kristoffersson triumfował w pierwszej edycji tych zawodów w RPA. Obsadę podium uzupełnili Timmy Hansen i Mattias Ekström, któremu przypadło wicemistrzostwo - z 5 punktami przewagi nad Petterem Solbergiem.

Pełna relacja z zawodów: Siódme zwycięstwo Kristofferssona

- To były niesamowite dwa dni - powiedział Ekström. - Oczywiście strasznie chcieliśmy wygrać. Niestety, w finale nie byliśmy dostatecznie szybcy. Drugie miejsce w klasyfikacji jest świetne, ale muszę pamiętać, że przegrałem zaledwie z jedną osobą. Pomimo tego, razem z całym zespołem mamy zamiar teraz poświętować i udać się na zasłużone zimowe wakacje, po długim i ciężkim sezonie.

Toomas Heikkinen, drugi z kierowców EKS Audi, w Kapsztadzie już po raz jedenasty wszedł do półfinału. Do wyścigu Fin wystartował z ostatniego rzędu, a finiszował jako szósty.

- To był kiepski rok - podsumował swoje starty Heikkinen. - Na przyszłość muszę się skoncentrować, by częściej wchodzić do finału i by walczyć o wygraną.

Reinis Nitišs, jadący trzecim Audi S1 EKS RX quattro chciałby o ostatnim weekendzie jak najszybciej zapomnieć. Po drobnej stłuczce w sobotę, Łotysz musiał porzucić wszelkie nadzieje na półfinał, gdy w niedzielnym wyścigu miał poważniejsze zderzenie.

- To było frustrujące zakończenie niezbyt dobrego sezonu - przyznał Nitišs. - Właściwie od czwartej rundy sezonu nie wydarzyło się nic, czym mógłbym się pochwalić.

Po przegraniu walki o wicemistrzostwo, małego rozczarowania nie ukrywał Petter Solberg z ekipy PSRX Volkswagen Sweden.

- Oczywiście, to jest trochę rozczarowujące, że nie mam srebra - powiedział Petter. - Jednak spójrzcie na to, gdzie jesteśmy z zespołem, który nie istniał jeszcze o tej porze w zeszłym roku. Jestem dumny z tego co zrobiliśmy. Johan ustanowił wiele nowych rekordów w tym roku i cały zespół, wszyscy w PSRX Volkswagen Sweden pracowali bardzo ciężko.

- Ekstrom to trudny rywal i wiedzieliśmy, że to będzie zacięta walka - dodał. - Na koniec półfinału, kiedy byliśmy tak blisko, to było niesamowite, a tak samo zadziało się w finale. Próbowałem wszystkiego, ale nie mogłem go wyprzedzić. Jest ok. Mamy wystarczająco dużo złota na jeden rok.

Podczas World RX of South Africa Team Peugeot Hansen przypieczętował wicemistrzostwo WorldRX. Są sklasyfikowani 129 punktów za VW i 35 przed EKS Audi.

- Myślę, że RPA było jednym z naszych najporządniejszych występów w tym roku - komentował Timmy Hansen, najlepszy w miniony weekend z obozu Peugeota. - Byliśmy naprawdę konkurencyjni oraz pierwsi w Q1 i Q4. Po raz pierwszy w tym sezonie wygrałem dwie kwalifikacje. W moim półfinale było bardzo ciasno i zostałem mocno popchnięty w pierwszym zakręcie i znalazłem się w złym kierunku do drugiego. Mimo to wygrałem swój półfinał. Pierwsze okrążenie w finale również było dość dynamiczne. Spadłem o kilka pozycji, więc szybko zjechałem na joker lap. Potem robiłem wszystko co mogłem, aby odrobić straty i do zwycięstwa zabrakło tylko kilku dziesiątych sekundy. Peugeot 208 WRX to najlepszy samochód, jakim jeździłem, ale zakończenie sezonu bez wygrania finału jest frustrujące. Niemniej jednak cieszę się z mojego sezonu i myślę, że stałem się bardziej regularnym kierowcą.

Z rallycrossem natomiast, po słabym sezonie, żegna się Ford Performance. Ken Block został wykluczony przez ZSS za niedotrzymanie limitu wagi samochodu po półfinale (brakowało części przodu Focusa). Andreas Bakkerud nie dotarł do finału.

- To absolutnie nie był wynik, z jakim chcieliśmy zakończyć - powiedział Bakkerud. - Tak się jednak czasami zdarza. Jestem dumny, że byłem częścią tego programu w WorldRX i smutno mi, że to już się skończyło.

Klasyfikacja kierowców WorldRX

fot. FIAWorldRallycross.com